niedziela, 29 października 2017

''Mężczyźni z różowym trójkątem'' - Heinz Heger

"Mężczyźni z różowym trójkątem" to lektura, na której pojawienie się w bibliotece czekałam z niecierpliwością. Byłam nią bardzo zainteresowana i okazała się wyczerpująca, wciągająca, ale także brutalnie ukazująca wydarzenia sprzed lat, których doświadczyli zatrzymani na mocy paragrafu 175.
Na mocy wspomnianego powyżej paragrafu, obowiązującego w nazistowskim kodeksie karnym, skazywano mężczyzn za relacje jednopłciowe do więzień i obozów koncentracyjnych. Cierpienie wielu homoseksualistów nie skończyło się wraz z upadkiem III Rzeszy. Represje trwały w Niemczech do końca lat 60, wiem dopiero wtedy przestał on obowiązywać. Z kilkunastu tysięcy więźniów oznaczonych różowym trójkątem, ponad połowa nie przeżyła wyroków, jakie im przyznano.
Josef Kohout, główny bohater i narrator, miał dwadzieścia cztery lata, gdy został aresztowany. Gestapo przechwyciło jego kartkę świąteczną, zaadresowaną do ukochanego. Został skazany na kilka miesięcy więzienia, ale później na mocy tzw. aresztu ochronnego został przewieziony do KL Sachsenhausen, a następnie do KL Flossenbürg, gdzie był przetrzymywany pięć lat. Wyzwoliło go wojsko amerykańskie w tysiąc dziewięćset czterdziestym piątym roku w KL Dachau.
Biografia Heinza Hegera to połączenie relacji Josefa, przeplatana historiami życia innych więźniów, którzy często kończyli swoje życie, by dłużej nie znosić cierpień i uwłaczania. We wspomnieniach przedstawiona jest również "reedukacja" osób homoseksualnych, która polegała na torturach, a później również za pomocą puffu, czyli obozowego burdelu, gdzie mężczyźni z różowym trójkątem mieli odbywać stosunki seksualne z kobietami - głównie więźniarkami z FKL Ravensbrüuck, które były rekrutowane siłą lub okłamywane i mamione obietnicami zwolnienia z obozu za określony czas pracy w puffie.
Jeśli jesteście zainteresowani tematyką obozów, podziałem więźniów na ich terenie lub historii związanych z obozowym życiem, to polecam ją wam. Jest poruszająca, szybko się ją czyta i opisy tragedii tych ludzi dają do myślenia, podobnie jak fakt, że książka ta ukazała się w niektórych krajach, jak to było na przykład w przypadku Polski - dopiero po czterdziestu pięciu latach(!) od jej wydania.

wydawnictwo: Ośrodek Karta
data przeczytania: 17.10.2017
ocena: 8/10
 ~*~
źródło okładki: matras.pl

13 komentarzy:

  1. Czytałam książki związane z Holokaustem, ale takiej lektury jeszcze za sobą nie mam. Może to być coś ciekawego i wartościowego. Z pewnością będą rozglądać się w bibliotekach.


    Pozdrawiam Iza
    Niech książki będą z Tobą!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli tematyka Cię zainteresowała, a tej książki nie będzie w Twojej bibliotece, to na ten sam temat jest pozycja pt. "Różowe trójkąty. Zbrodnie nazistów na osobach homoseksualnych w kontekście edukacji antydyskryminacyjnej". Ją również mam zamiar przeczytać, ale chyba dopiero po napisaniu matury i zdaniu egzaminów zawodowych.

      Usuń
  2. Mam ją w planach, ale naprawdę dobre książki na temat II Wojny Światowej czasami bardzo trudno dostać - tym bardziej, że niektóre wydawnictwa nie przewidują dodruków.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt. Dodatkowo, ja pierwszy raz spotkałam się z tym wydawnictwem. Wcześniej nigdy o nim nic nie słyszałam, a jak widać wydało bardzo dobrą pozycję, na którą Polska musiała naprawdę długo czekać.

      Usuń
  3. Zapisałam tytuł, to musi być naprawdę ciekawa pozycja. A zarazem naprawdę trudna w odbiorze. Przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Koniecznie dodaję na swoje listę, to na pewno bardzo ciekawa lektura!

    OdpowiedzUsuń
  5. Już sobie zapisałam ten tytuł i szybko nie zapomnę o tej książce, wszystko związane z drugą wojną światową niesamowicie mnie ciekawi, więc zobaczymy jak będzie z tą książką.

    OdpowiedzUsuń
  6. Muszę się bardziej zainteresować tą książką. Uwielbiam literaturę o tematach II wojny światowej (jakkolwiek dziwnie to brzmi).
    Pozdrawiam :P

    OdpowiedzUsuń
  7. Pierwszy raz słyszę o tej powieści, a że ja lubię książki historyczne, to chętnie sie z nią zapoznam :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak na razie nie moja tematyka :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo chciałabym przeczytać bo to skrajnie moje klimaty!

    OdpowiedzUsuń
  10. Myślę, że tą książką byłby zainteresowany bardziej mój brat niż ja.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawa książka dla każdego fana historii tamtych czasów :)

    OdpowiedzUsuń

Szablon stworzony z przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.