środa, 17 stycznia 2018

''Czerwona zaraza. Jak naprawdę wyglądało wyzwolenie Polski?'' - Dariusz Kaliński

Nowy rok oznacza też nowe książki związane z historią, po które zamierzam sięgnąć. Tym razem wpadła mi w ręce "Czerwona zaraza", która porusza temat tego, jak naprawdę wyglądało wyzwolenie Polski przez Czerwoną Armię.
Książka ta jest podzielona na siedem rozdziałów, każdy z nich dotyczy innego tematu, nie są podzielone chronologicznie. Poruszone zostały w niej między innymi rabunek dokonywany na ludności, grabieże i demontaż przemysłu, a także przemoc seksualna, jakiej dokonywali żołnierze Czerwonej Armii na kobietach. Poświęcono też uwagę deportacjom, egzekucjom oraz wywózkom do łagrów, które wiele osób wspominało jako jeszcze gorsze, niż niemieckie obozy koncentracyjne. Wydanie zostało opatrzone ilustracjami, a także zdjęciami. Zawiera również bibliografię, aneksy oraz indeks nazwisk, dlatego jeżeli będziecie poszukiwać odniesień do konkretnych osób lub źródeł danych informacji, to w łatwy sposób uda się wam je odnaleźć.
"Czerwona zaraza. Jak naprawdę wyglądało wyzwolenie Polski?" została napisana w bardzo prosty, przystępny sposób, dlatego nawet jeśli nie jesteście orłami z historii, to na pewno zrozumiecie wszystko, co jest w niej zawarte. Informacje są przekazywane w angażujący sposób, wspomnienia ludzi z tamtego okresu zapadają pamięć. Autor nie bał się przytaczać nawet tych najtrudniejszych informacji, między innymi są w tej lekturze opisy gwałtów, morderstw, zbrodni, jakie próbowali zatuszować czerwonoarmiści. Z tego powodu może ona wywołać szok u bardziej wrażliwych czytelników. Ja na pewno jeszcze długo nie zapomnę m.in. wspominki o kilkuletnim chłopcu, którego Rosjanie gonili czołgiem i który ostatecznie zginął pod jego gąsienicami.
To pierwszy raz, kiedy sięgnęłam po książkę z serii Ciekawostki historyczne.pl, dlatego nie wiem, czy w każdej z nich font cytatów wygląda w ten sam sposób, ale według mnie powinien być on nieco grubszy. Na pewno ułatwiłoby to czytanie i mniej męczyło oczy, zważywszy na fakt, że w tej pozycji występuje duża ilość odniesień, wspomnień i przytoczonych historii, które są oznaczone mało czytelnym fotem i przeglądając portal LubimyCzytać, zauważyłam, że nie tylko ja zwróciłam na to uwagę. Na pewno jednak sięgnę po inne książki z tej serii i wtedy dam przy okazji znać, czy kwestia wyglądu cytatów jest inna, czy też wygląda tak samo.


wydawnictwo: Znak
data przeczytania: 16.01.2018
ocena: 7/10
 ~*~
źródło okładki: ciekawostkihistoryczne.pl

11 komentarzy:

  1. Chociaż lubię historię to za książkami historycznymi nie przepadam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że takie pozycje mają szansę odmienić niechęć do książek historycznych, dlatego warto dać im szansę ;)

      Usuń
  2. muszę kupić męzowi, jest historykiem z zawodu i na pewno się ucieszy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie to może być dobry pomysł na prezent na dzień chłopaka albo urodziny!

      Usuń
  3. Uwielbiam pozycje historyczne. To coś dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie polecam się za nią rozejrzeć i cieszę się, że trafiłam w tematką ;)

      Usuń
  4. Ja nie jestem fanką książek historycznych ale ta mnie zaciekawiła!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze cieszą mnie takie komentarze! Na pewno pojawią się jeszcze recenzje książek z tej serii, więc polecam zaglądać co jakiś czas na bloga, może kolejne też się spodobają? ;)

      Usuń
  5. Podrzucę ten tytuł bratu.
    A jak kupi - też skorzystam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Tę pozycję koniecznie muszę sobie zapisać, ponieważ uwielbiam czytać o ciekawostkach i wspomnieniach związanych z II WŚ :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Choć książki z tej serii są pisane naprawdę fajnie to jednak po tą nie sięgnę. Nie interesuje mnie...

    Pozdrawiam Iza
    Niech książki będą z Tobą!

    OdpowiedzUsuń

Szablon stworzony z przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.