sobota, 24 lutego 2018

''Epoka hipokryzji: seks i erotyka w przedwojennej Polsce'' - Kamil Janicki

Książki z serii Ciekawostki historyczne.pl mają to do siebie, że jeśli sięgniesz jedną i cię zainteresuje, to myślę, że przeczytasz kolejną. W moim przypadku nie było na to trzeba długo czekać. Niedawno zauważyłam wśród bibliotecznych nowości ''Epokę hipokryzji: seks i erotykę w przedwojennej Polsce'', więc niezwłocznie ją wypożyczyłam.
Opisuje ona kontrowersyjne kwestie, takie jak fantazje i pozycje seksualne, kwestie antykoncepcji, pierwszego razu, obyczajowości, gadżetów erotycznych oraz prostytucji. Poświęcono też uwagę aborcji, homoseksualizmowi, chorobom wenerycznym. Świetnie przedstawiono zmianę podejścia do kobiet i seksu, jakie zachodziły na przestrzeni lat. Każdy rozdział został dodatkowo opatrzony ciekawymi rysunkami i reklamami (m.in. umieszczanymi dawniej w "Nowym Dekameronie" i "Amorku") oraz zdjęciami aktów.
Szczególnie zaintrygowała mnie pierwsza część książki, choć była może nieco przydługa, to jednak w pełni wyczerpywała temat tego, jak powinna zachowywać się i jaka powinna być idealna, wymarzona małżonka (m.in. cnotliwa, podporządkowana mężowi, niesprzeciwiająca się jego woli). Znajdowały się też informacje na temat eksperymentów seksualnych ówczesnych nastolatków; dojrzewający chłopcy bardzo wcześnie rozpoczynali inicjację, najczęściej ze służącymi lub prostytutkami. Bardzo rzadko decydowali się zachowywać czystość do ślubu, ale tego właśnie wymagali od przyszłych żon. Ponadto przyjemność kobiet podczas stosunków nie była dla nich priorytetem, a pierwszy raz prawie zawsze kończył się traumą wybranki, jej niechęcią do zbliżeń, strachem przed seksem, a to tylko początek góry lodowej problemów, jakie dręczyły ludzi w epoce hipokryzji. Nie chcę wam streszczać zawartości tej pozycji, dlatego resztę informacji polecam poznać samemu.
Książka zrobiła na mnie duże wrażenie. Nie wiedziałam o wielu rzeczach, jakie omówił autor. Podobała mi się jej wieloaspektowość, nawiązania jednego rozdziału, do drugiego. Na pewno przekazała mi sporo wiedzy, dowiedziałam się wielu nowych informacji. Jeśli interesujecie się przedwojenną Polską i nie boicie się trudnych, kontrowersyjnych czy pikantnych tematów albo po prostu lubicie ciekawostki historyczne, to koniecznie po nią sięgnijcie.



wydawnictwo: Znak
data przeczytania: 24.02.2018
ocena: 7/10
 ~*~
źródło okładki: amazon.com

10 komentarzy:

  1. Również lubię książki historyczne, ale tak kontrowersyjne tematy chyba nie są dla mnie.
    Mimo wszystko - recenzja ciekawa i być może kiedyś się na książkę skuszę.

    Pozdrawiam, Alternatywnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze warto znać historię, a takie przedstawienie wydaje mi się ciekawe i otwierające oczy, więc polecam, chociażby po to, żeby przekonać się samemu, czy ten sposób zdobywania wiedzy historycznej jest dla Ciebie przyswajalny ;)

      Usuń
  2. Książki o Polsce w okresie przedwojennym i bliskimi tej dacie, niemal zawsze były robione na jedno kopyto. Zawsze opisują jak było źle, ciężko. Mam wrażenie, że lubimy wspominać ciężkie czasy i być poniekąd męczennikami. Tutaj widzę podano nieco kontrowersyjny temat, ale i bardzo ciekawy. Kiedyś czytałem też książki w której niewielka część była poświęcona podobnemu tematowi, ale nieco późniejszym okresie i było to naprawdę ciekawe. Cała historia niesamowicie ciekawa, jeśli poda się ją w dobry sposób. Niestety u mnie w szkole, historyczna wiedza była przekazywana w zły sposób.
    Są u Ciebie recenzje innych książek z serii ciekawostki i historyczne?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest jeszcze recenzja "Dwudziestolecia od kuchni", link po prawej stronie w Ostatnich postach. Nie wykluczam, że pojawią się kolejne, bo obie te pozycje całkiem przypadły mi do gustu, pokazując historię od innej strony, niż ta, o której uczymy się w szkole ;)

      Usuń
  3. Lubię książki historyczne, zwłaszcza gdy pokazują to, czego nie znajdziemy w podręczniku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie właśnie takie pozycje historyczne lubię najbardziej ;)

      Usuń
  4. Uwielbiam kontrowersyjne tematy historyczne :D BIORĘ !! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, bardzo się cieszę, że znalazłaś coś dla siebie ;)

      Usuń
  5. Ja jak ja, ale mama pewnie ucieszyłaby się. Może przy najbliższej okazji jej sprezentuję tę książkę, kto wie! :D


    Pozdrawiam Iza
    Niech książki będą z Tobą!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niedługo Dzień Matki także u nas w Polsce, polecam :D

      Usuń

Szablon stworzony z przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.